Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
Minőségügyi rendszer - Tapasztalatok
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
Minőségügyi rendszer - TapasztalatokNyomtatás

A kirendeltségeken nem segítette a bevezetést minőségügyi rendszerépítő tanácsadó, a kirendeltségek a megkapott modell-leírás és módszertani segédlet alapján, saját erőből végezték a tevékenységet. A projekt sikeres megvalósítása érdekében fokozott jelentősége volt a szakmai támogatást is biztosító monitoringnak.

 

A minőségfejlesztési projektet 2006 decemberében minden programban részt vevő kirendeltségen sikeresen befejezték. A projektstruktúrában folyó fejlesztő munka eredményeként mindegyik kirendeltség teljesítette kitűzött, jóváhagyott céljait. A projektek előrehaladásukról mérföldkő-jelentésekben számoltak be, amelyek elemzése lehetővé tette szükség esetén az azonnali korrekciós beavatkozásokat. Ezt a monitoring tevékenységet mentori rendszerben végeztük. Egy-egy mentorhoz 6–10 kirendeltség tartozott.

 

A kirendeltségek által létrehozott 120 db Minőségfejlesztő Kör fejlesztési céljai között

-         az elégedettség (8),

-         a kapcsolattartás (20) és az állásfeltárás (3),

-         az (ön)információ (14) és kommunikáció (5),

-         a fejlesztés (7) – racionalizálás (3) – korszerűsítés (10) – (át)szervezés (7),

-         a várakozási idő csökkentése (4)

témakörök szerepelnek leggyakrabban.

 

Mindegyik témakör kapcsolódik az időtényezőhöz, a kirendeltségek leterheltségéhez, amelyek a legjobb szándékok ellenére is legnagyobb gátjai a minőségi munkavégzésnek.

 

A KÉK szerinti önértékelés a minőségbiztosítás fontos módszere, de befelé tekintő eljárás, és éppen ezért elfogult is. Emiatt szükséges a független és megfelelő külső, a komponensvezetés által irányított monitoringgal kiegészíteni. A kettő együttes alkalmazása előfeltétele a kirendeltségi eredményértékelés hihetőségének, és elismerésének legitimálására.

 

A projekt zárásaként 2007. március és május között sor került minden kirendeltség helyszíni értékelő szemléjére, auditjára.

 

A kirendeltségi auditok célja, helyszíni szemlén személyesen meggyőződni a kirendeltségi minőségfejlesztési munkatervekben előírt feladatok teljesítéséről, a partnerközpontú működés megvalósításáról, illetve ezek értékelése. Feltárni a projekt végrehajtásának erős, illetve gyenge pontjait, és visszajelzést adni a kirendeltségeknek az elvégzett munkáról.

 

Az auditokat sikeresen lezártuk, és megállapítást nyert, hogy a komponens munkájában résztvevő 61 kirendeltség maradéktalanul teljesítette a minőségirányítási komponens által megfogalmazott projektcélokat.

 

Legfontosabb megállapítások:

 

-         Az ÁFSZ modell szerinti minőségirányítási rendszer bevezetése és a partnerközpontú kirendeltségi működés kialakítása megtörtént.

-         A KÉK szerinti önértékelési rendszer bevezetése, működtetése és a KÉK-kérdőív kitöltése a 61 kirendeltségen megvalósult.

 

A komponens munkájának összegző értékelését a 2007 őszére tervezett disszemininációs és benchlearning munkaértekezletünkön fogjuk a kirendeltségek vezetőivel és minőségügyi referenseivel széles szakmai körben megvitatni.

 

A minőségirányítási rendszer bevezetési projektjével kapcsolatos megállapítások a kirendeltségek, a mentorok és az auditorok részéről:

 

-         a minőségirányítási rendszer bevezetése többletmunkát jelent, a szükséges tárgyi és személyi erőforrást biztosítani kell (minőségügyi referens a kirendeltségeken, mentori munka a monitoring és az auditálás támogatásához)

-         fórumok, rendezvények szervezése országos, illetve regionális szinten a tapasztalatok, ötletek átadására, cseréjére, a benchmarking alkalmazása és erősítése a továbbfejlesztés érdekében

-         a minőségirányítás bevezetését a többi kirendeltségenis folytatni kell

-         az auditok során összegyűjtött ötletekből és megvalósult célokból készüljön egy minőségi szint (az ISO szintekhez hasonlóan), ezen szint elérését kellene a kirendeltségeknek minden alkalommal, évente megcéloznia

-         a kirendeltségi auditálás nagyon hasznos, külső értékelés, amely segíti a további munkát, és részletes visszacsatolást jelent a tevékenységünkről

-         az elemző kérdések rávilágítottak olyan súlypontokra, amelyekre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a munkánk során.

 

A projekt néhány eredményét bemutató összegző diagramok, ábrák az ÁFSZ Intranet „Minőségirányítás” „HEFOP 1.2.programdokumentumok” könyvtárból letölthetőek lesznek.

 

                         Rimányiné Somogyi Szilvia                                             Dr. Madarász Sándor

   monitoring projektvezető                                               minőségügyi vezető