Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
Írországban jártunk
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
Útijelentés a HEFOP 1.2 intézkedés Képzési komponensének tanulmányútjárólNyomtatás

Írország: FAS  – Észak – Írország: DEL

 

A HEFOP 1.2 intézkedés Képzési komponense a tanulmányutak szervezése és megvalósítása során arra törekedett, hogy az ÁFSZ modernizációhoz kapcsolódóan a nemzetközi gyakorlatból a legjobb elemeket ismerjék és ismertessék meg a résztvevők.

 

Az ÁFSZ képviseletében egy 9 fős delegációval képviseltük az Állami Foglalkoztatási Szolgálatot az ír FAS (Foras Áiseanna Saothair)-nál, illetve az északír DEL (Deparment of Employment & Learning)-nél tett látogatás során.

Látogatásunk során betekintést nyerhettünk a két szervezet stratégiájába, annak megvalósításába, a kirendeltségek, képző központok működésébe, a belső képzések rendszerébe, a munkatársi teljesítményértékelés sajátosságaiba.

 

FAS

 

A FAS működésének hátterét alapvetően meghatározza, hogy a gazdaság és a munkaerőpiac viszonya változó környezetet jelent. Folyamatosan fejlődő szolgáltatásokat nyújt a munkáltatók részére, annak érdekében, hogy proaktívabb kölcsönhatás valósuljon meg a munkáltatók és a munkaügyi szervezet között. A stratégiai célok hozzájárulnak a munkáltatókkal való kapcsolat fejlesztéséhez.

Fő tevékenységük közé tartozik az álláskeresők regisztrációja, üres álláshelyek adatbankjának fenntartása, munkaközvetítő szolgáltatás a munkáltatók részére, Nemzeti Kapcsolat Központ működtetése a munkáltatók és álláskeresők részére, az információk önkiszolgáló módon történő elérhetőségének megteremtése mindkét fél részére.

A stratégia megvalósítása érdekében a munkáltatók részére információkat biztosít, üres álláshelyeiket meghirdeti, és az alkalmas pályázók és a munkáltatói követelmények összehozására törekszik. Munkáltatói csomagok összeállításával biztosítja a szolgáltatásaik ismertségét, és az alkalmazottaikat folyamatosan továbbképzi.

 

A tanulmányút résztvevői

 

A munkatársak fejlesztésének rendszere összetett: üzleti terv keretében határozzák meg a célokat és követik nyomon azok teljesülését.

A teljesítményértékelés – teljesítmény fejlesztés rendszerét országos szinten koordinálják, a menedzsmentfejlesztést központilag irányítják. A kompetenciák fejlesztésére külön programmal rendelkezik a szervezet, állandó együttműködés keretében az Ír Nemzeti Egyetem biztosítja a munkatársi alap-képzéseket, a beillesztő tréningek rendszerének működését színvonalasan kidolgozott kiadványok is segítik.

 

A kompetenciákat jól definiáltan különválasztják, és fejlesztésüket külön kezelik.

Figyelemre méltó a vezetői kompetenciák fejlesztését szolgáló rendszer.

 

2006. októberében kezdik meg a bevezetését annak a képzésnek, mely egy 2 éves, a Limericki Egyetemmel közösen fejlesztett program. Célként az első évben 100 résztvevő képzését tűzték ki.

A munkatársak beillesztő képzését folyamatosan fejlesztik.

A központból koordinálják az alábbi munkatársi képzéseket:

 

§         interkulturális képzések

§         hatékony kapcsolatteremtési- és vezetői készség fejlesztés

§         az Ír Nemzeti Egyetem által biztosított képzések

§         vezetői coacholás

§         interjúztatási készségek fejlesztését szolgáló programok

§         regionális coacholási csoportok

§         az új szolgáltatási modellhez kapcsolódó ügyintézői képzés

§         “Excellence through people program” – belső vezetői utánpótlást célzó program

Ezen kívül a helyi szinten irányított képzési programok is jelentősek:

 

§         rehabilitáltakkal foglalkozók képzése,

§         csapatmunka elsajátításával kapcsolatos képzések,

§         ECDL stb.

 

 

DEL

 

A DEL működése során az elmúlt évtizedben elérte, hogy a munkanélküliség és a tartós munkanélküliség harmadára csökkent, a munkahelyek száma mintegy 15 %-kal nőtt, a GDP (GVA) szintén harmadával nőtt. 67 %-os foglalkoztatottság jellemző, 4,1 %-os munkanélküliség mellett.

A foglalkoztatottság azonban Észak-Írországban az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb, a foglalkoztatottsági ráta kiemelt kormányzati cél, a 80 %-os mértéket célozzák meg.

Kihívást jelent a szervezet számára, hogy a munkanélküliség csökkenése 2000 óta lassul.

A betegség miatt keresőképtelenek száma jelentősen megnőtt. Az alacsony bérek miatt fennáll a segély csapda veszélye. Viszonylag gyenge a magán szektor. A gazdasági inaktivitás magas, a munkaképes korúak 29 %-a, és kb. 300 000 ember a kora miatt inaktív.

A legnagyobb problémát nem a munkanélküliség, hanem az inaktivitás jelenti.

 

A munkaügyi szervezet működtetésében itt is kulcsszerepe van a humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó részlegnek.

 

Az üzleti funkció támogatásaként a minisztérium a helyi stratégiáknak megfelelő, konkretizált készségekkel rendelkező ügyintézőket biztosít, képez és fejleszt, annak érdekében, hogy céljait elérje.

 

Anne McCloskey képzési koordinátor és Dr. Barta Zsuzsanna

 

Az alapkompetenciák keretrendszere tartalmazza a kompetenciák listáját (stratégia, működési politika, szolgáltatások, erőforrások, emberek, információ és kommunikáció, szakértők, specialisták, technikai tudásanyag és képességek), valamint a személyes elvárt magatartás jellemzőit (felelősségtudat az eredmények iránt, magabiztos és fair munkavégzés, a szolgáltatás biztosítása iránt érzett elkötelezettség, rugalmasság, egyéni motiváció, csapatmunka, analitikus gondolkodás, kreatív gondolkodás).

 

A humánerőforrás fejlesztési igények beazonosítását támogatja regionális szinten a Regionális szintű működési, képzési és fejlesztési keretrendszer, ami a helyi vezetőknek nyújt segítséget.

 

A pozíció keretében ellátott feladatokhoz (Job role) társítja a kompetenciákat, ahhoz a képzési igényt, az igényből következően pedig a képzési megoldást.

 

A képzések két típusba oszthatók: gyakorlati, munka közben megvalósuló tréning, illetve formálisabb, oktatótermi környezetben, a szervezet belső trénerei által megtartott képzés.

 

A munkatársi képzések rendszerére jellemző, hogy a hangsúly változóban van:

az 1.a tudás, 2. a gondolkodás, 3. a készség helyett a 1. készség, 2. hozzáállás, 3. tudás a sorrend válik jellemzővé.

 

Összességében megállapítható, hogy mindkét munkaügyi szervezet érzékenyen és gyorsan reagál a gazdasági, munkaerő-piaci környezet változásaira. Az is közös vonás, hogy a hatékony, sikeres szervezetet csak jól felkészült, eredményesen dolgozó munkatársakkal tudják elképzelni, és ennek érdekében kiemelt figyelmet fordítanak a humán fejlesztésekre.

 

Dr. Barta Zsuzsanna

komponensvezető