Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
Mindenki másként csinálja
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
Mindenki másként csináljaNyomtatás

A közelmúltban a főigazgató kezdeményezésére az FH-ban az Osztrák Foglalkoztatási Szolgálat (Arbeitsmarktservice=AMS) két vezető munkatársa részletesen ismertette tevékenységüket. Feladatuk és céljuk ugyanaz, mint az ÁFSZ feladata: a munkanélküliség csökkentése, a munkanélküliek helyzetbe-hozása. Ezen keresztül segíteni kell a családokat, és a megfelelő munkaerők biztosításával a cégeket is. Ezt a feladatok azonban egészen másképpen oldják meg mint mi.

 

Ausztriának 8 millió lakosa van, ebből 4 millió foglalkoztatott. A munkanélküliek átlagos létszáma 250 ezer fő. Az ILO módszer szerint számított munkanélküliségi rátájuk 4,5 %, jóval alacsonyabb, mint nálunk. Ez részben annak köszönhető, hogy az osztrák gazdaság ütemesen fejlődik, részben a magas szintű munkaerőpiaci szolgáltatásoknak. A szolgálatban dolgozók Ausztriában nem köztisztviselők. Az osztrákok ezt a formát közszolgáltató vállalkozásnak tekintik, amihez hasonló Magyarországon nincsen. A kormány megbízásából a Minisztérium évente 7-8 indikátor segítségével megszabja a szolgálat legfontosabb feladatait, pl. azt, hogy egy évben hány munkanélkülit kell átképezni, vagy hány munkanélkülit kell állásba helyezni. Náluk 99 kirendeltség működik, amelyek 9 regionális központhoz tartoznak. Számunkra szinte hihetetlen, de így van: a regionális szervezeti egységek nem önálló jogi személyek. Úgy működnek, mint egy bankfiók, vagy vállalati telephely. Érdekes még, hogy az osztrák szolgálat sok non-profit szervezettel működik együtt. A foglalkoztatási programok kivitelezésére szociál-ökonomiai (SÖB) üzemeket hoztak létre. Az eltérések közé tartozik az is, hogy az Európai Szociális Alaptól megnyert forrásokat, nem külön szabályok szerint könyvelik, hanem ezeket integrálják a nemzeti pénzforrásokba. Nem csak a könyvelés szabályai, hanem a felhasználási előírások is teljesen azonosak a nemzeti és az EU-s pénzforrásoknál. Eleinte náluk is sok gondot okozott a programok előfinanszírozása, ma már ezt a munkát a pénzügyminisztérium végzi, így nincsenek likviditási problémáik. A humánerőforrás fejlesztését szolgáló EU-s források hatvan százalékát a szolgálat kapja, húsz százalékát az oktatási minisztérium, tíz százalékát a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásával és képzésével foglalkozó szervezetek, a maradék tíz százalékot a foglalkoztatási paktumok. Nincs külön az ESZA források bonyolításával és pályáztatásával foglalkozó szervezet. Ezeket a pénzforrásokat a minisztérium osztja régiókra, rendszeres a források újraelosztása, oda adnak többet, ahol jobb a források megtérülése.

 

Érdekes még az is, hogy a cégek ma már nem a közvetítésért keresik meg az osztrák szolgálatot. Inkább alkalmazottaik továbbképzéséhez kérnek a szolgálattól állami támogatást. Ausztriában nincsen szakképzési hozzájárulás, a képzési költségek egyharmadát a cégnek kell állni. Figyelmüket egyre inkább a kis- és középvállalatokra fordítják. Hiteles konzorcium kiközvetítésével a szolgálat költségére megvizsgálják szakemberek a szervezeti struktúra hatékonyságát és a továbbképzés célszerűségét. Az említett konzorcium képviselője javaslatot tehet a cég létszámának csökkentésére is. A szolgálat ezen tevékenységét a szakszervezetek gyakran bírálják, ők ezt még is sikeres funkciónak találják. Regionális szinten és országos szinten is tripartit igazgató tanácsok határoznak az egyes aktív eszközök súlyozásáról. Ezek jórészt a hazai MAT funkcióit látják el.

 

A konzultáción sok új dolgot hallottunk, kérdéseinkre válaszoltak, az osztrák kollégák a fentiekben vázlatosan ismertetett, de a miénktől gyökeresen eltérő rendszert már több mint 10 éve alkalmazzák, és beváltnak tekintik. Manapság sokat hallunk arról, hogy az FLT módosításával jövőre újra kell szabni az ÁFSZ működési mechanizmusát. Ennek a magyar helyzet elemzésére kell épülni, de átültethetnénk néhány osztrák megoldást is.

 

Dr. Rózsa József