Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
Mire ügyel a minőségbiztosítás?
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
A minőségirányítás teljesítette feladataitNyomtatás

„…kirendeltségeink többsége nyitott a minőségügy iránt, képes megérteni, elsajátítani az újfajta gondolkodásmódot.”

 

A HEF OP 1. 2. intézkedés minőségbiztosítási komponensének alapvető célkitűzése a minőségkultúra megalapozása és elterjesztése a fejlesztési projektben résztvevő kirendeltségeken, továbbá az ÁFSZ szervezeteiben, a széles körben alkalmazható minőségirányítási modell véglegesítése a rendszerbe állítás érdekében.

 

A közfeladatot ellátó szervezetekben a minőségirányítás nem tekinthet nagy múltra vissza. A közszféra - hivatalai hierarchikus szervezeti rendjéből, alapvetően jogszabályok által mereven vezérelt működéséből és az ezekhez illeszkedő, többségében autokrata vezetői eszközöket alkalmazó elöljáróik szemléletéből eredően - sokáig nehezen tudta a mindennapi munka során értelmezni és alkalmazni a teljes körű minőség menedzsment szemléletet. Ez ugyanis újfajta gondolkodást és más munka, valamint vezetési módszerek alkalmazását igényelte.

Dr. Madarász Sándor

komponensvezető

 

A munkaügyi szervezetben a korábban befejezett PHARE támogatású fejlesztési projekt tapasztalatai azt igazolták, hogy kirendeltségeink többsége nyitott a minőségügy iránt, képes megérteni, elsajátítani az újfajta gondolkodásmódot, és megfelelő válaszokat tud adni a szakmai, társadalmi kihívásokra. Ezért született meg az a döntés, hogy a HEF OP 1. 2. intézkedés keretében 61 kirendeltségen kezdődik el a minőségirányítási rendszer kiépítése.

 

A komponens munkájának a keretében a korábbi PHARE projektben résztvevő kirendeltségek és a Közigazgatási Minőségdíjas Veszprém Megyei Munkaügyi Központ minőségirányításban megfelelő ismereteket szerzett vezetői és munkatársai végezték el a fejlesztő munkát, látták el a betanítás során a tréneri szerepet, és végzik a mentori, illetve monitoring tevékenységet.

 

A „Minőségirányítás komponens”, amelynek fő célja a minőségirányítási rendszer megvalósítása 61 kirendeltségen, a fejlesztő tevékenység eredményeként megalkotott kirendeltségi minőségirányítási modell elemeinek terv szerinti végrehajtását tűzte ki célul a kirendeltségek elé. Az újfajta szemléletmódot kívánó megközelítések, a kétségtelenül jelentkező többlet adminisztráció problémákat okozhatnak a végrehajtás során, ezért a kirendeltségek munkáját mentori hálózat létrehozatalával segítettük. A fejlesztési munkákban közreműködő munkatársak mentorként konzultációs, tanácsadó jelleggel segítik közvetlen módon a kirendeltségek munkáját. Mind a kirendeltségi, mind a mentori munkát az FH intranet hálózatán kialakított információs és dokumentációs rendszerünk segíti.

 

A kirendeltségek munkájának megkönnyítése érdekében minden kirendeltségnek a minőségirányítási feladatok megoldásánál használatos szoftverekkel ellátott laptopot is adtunk.

 

A kirendeltségre váró feladatok sikeres megoldásának elősegítése érdekében a komponens képzési projektjének keretében, a kirendeltségek vezetőinek és leendő minőségügyi referenseinek képzést szerveztünk. A képzésekhez tananyagokat készítettünk, amit nyomtatott formában átadtunk a résztvevőknek. A képzési program egyaránt tartalmazott minőségügyi alapismereteket és gyakorlatorientált módszertani tréningeket. A 61 kirendeltségen túl, a projekt maradvány pénzeinek felhasználásával, 2006. elején a PHARE projektben résztvevő 20 kirendeltség vezetőjének is tartottunk képzést.

                       

A komponens keretében végzett eddigi tevékenységek, eredmények

 

Minőségirányítási modell megvalósítása 61 kirendeltségen

(projektvezető: Katonáné Bellovits Andrea kirendeltség-vezető, Várpalota)

 

A projekt egyik célkitűzésének értelmében ki kellett alakítani a kirendeltségi színtű minőségirányítási modellt, amely alkalmas a 61 kirendeltségen történő bevezetésre. E rendszerfejlesztő munka keretében - felhasználva a hazai és az EU-s tapasztalatokat - sikerült értelmezni a kirendeltségi munkavégzésben a minőségirányítás szintjeit, az első szint esetében a minőség definícióját, továbbá a kirendeltségeken alkalmazható minőségirányítási eszközöket. Az eszköztárhoz gyakorlati útmutatást és alkalmazási példákat is ismertettek a szerzők az erre készült kézikönyvben.

 

A kifejlesztett minőségirányítási modellbe beépítettük az EU által a közigazgatás számára ajánlott minőségfejlesztési eszközt, a Közös Értékelési Keretrendszert (CAF). Ennek kirendeltségi adaptációja egy igényes fejlesztőmunka eredményeként született meg. E fejlesztés kapcsán vált véglegessé az ÁFSZ szervezeteiben, a 2006-ban kötelezően elrendelt teljesítménymutatók közül a MEV 9. partneri elégedettségi mutató. A mutató meghatározásához módszertani leírás is készült.

 

Európai minőségirányítási modellek tanulmányozása és tapasztalatcsere

(projektvezető: Kövi László EURES tanácsadó. FH)

 

Az elméleti megalapozás és a modellfejlesztés, valamint a gyakorlati megvalósítás munkálatát támogatta a projekt, melynek célja a hasonló tevékenységet végző EU-s munkaügyi szervezetek tapasztalatainak megismerése és hasznosítása. Ennek érdekében tanulmányutakat szerveztünk. A tanulmányutakon a komponens Irányító Testületének tagjai, továbbá a mentorok és a fejlesztők vettek részt.

 

Minőségügyi képzés

(projektvezető: Barta Zsuzsanna dr. főosztályvezető, FH)

 

A minőségügyi képzések biztosították az elméleti alapot a bevezetési munkákban közreműködő 61 kirendeltség vezetői számára. Az alapismereti és szemléletformáló képzés modulrendszerben előadásokból és kiscsoportos foglalkozásokból (feladatmegoldásokból) állt. A képzés előadói a Veszprém Megyei Munkaügyi Központ vezetői, az FH minőségügyi vezetője és elismert minőségügyi szakemberek voltak.

 

 A minőségirányítási rendszer bevezetésének nyomon követése

(projektvezető: Rimányiné Somogyi Szilvia igazgató, Győr-Moson-Sopron MMK)

 

A monitoring projekt feladata a tényleges munka nyomon követése, értékelése, a szükséges korrekciós intézkedések megtétele, a program sikeres végrehajtásának a biztosítása. A monitoring feladatok ellátására részletes monitoring terv készült.

A kirendeltségek a projekt előrehaladásáról mérföldkő-jelentéseket készítenek egységes szerkezetben és megadott szempontrendszer szerint. A dokumentumokat eddig minden kirendeltség elkészítette, a mentorok véleményezték azokat és elkészültek az összegző értékelések is.

 

2006. III. negyedévében minden kirendeltséget a monitoring keretében szemléző szakértő fog felkeresni, és a helyszíni szemletapasztaltak alapján minőségügyi szempontból értékelni. A monitoring keretében készülő dokumentációt az intranet.munka.hu portálon, on-line rendszerben rögzítjük és dolgozzuk fel.

 

Összegezve az eddigi munka eredményeit megállapíthatjuk, hogy a komponens munkáját a terveknek megfelelően végzi, a határidőket teljesítette, amiért a komponens vezetése ezúton is szeretne köszönetet mondani minden közreműködőnek.