Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
Hogyan alakítják át a kirendeltségeket?
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉSNyomtatás

 

„…minden kirendeltségről külön terv- és jegyzőkönyv, illetve dokumentáció készül…”

 

MIÉRT ÉS HOGYAN KELL ÁTALAKÍTANI A MUNKAÜGYI KIRENDELTSÉGEKET?

 

 

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése (PHARE, HEF OP 1. 2 intézkedés) során az elmúlt időszakban igen sokat olvastunk és beszéltünk a tartalmi megvalósításról. Az megállapítható: a fejlesztés során kialakított tartalomhoz egy új környezet vált szükségessé, mégpedig azért, hogy az ügyféláramlásnak megfelelően működjenek a kirendeltségek, és ezáltal eredményesebben végezhessük munkánkat, segíthessük a munkaerőpiac résztvevőit.

 

A PHARE projektben kialakított kirendeltségi szolgáltatási modell gyakorlati továbbfejlesztése a HEF OP 1.2 intézkedés modernizációs feladata a programban részt vevő kirendeltségeken. A kiválasztásra került kirendeltségek mindegyike más és más funkcionális elrendezésű épületben, más és más eljárás szerint működött. A különbségek kezelése a cél, valamint az, hogy a munkaerőpiac résztvevői jobban eligazodjanak a szabályozókban és a kirendeltségi eljárásokban. Annak idején az épületeket nem munkaügyi kirendeltségeknek tervezték, hanem más funkciókat ellátó egységeknek (családi ház, iroda, felvonulási épület, stb.). A meglévő épületeket úgy kell/kellett átterveztetni/átalakítani, hogy funkcionális elrendezésük megfeleljen a modernizációs program ügyféláramlásának, és a kirendeltségeket felkereső ügyfelek ne egy hivatali beállítottságú intézményt, hanem egy szolgáltató közintézményt találjanak. Természetesen ez nemcsak a külsőségekben kell, hogy megjelenjen, hanem a kirendeltségek belső struktúrájában és a dolgozók hozzáállásában is. Az épületek funkcionális elrendezése segíteni tudja az ügyfelek gyors eligazodását, tájékozódását, vagyis, hogy ügyintézői segítség nélkül is informálódhassanak.

 

A kiválasztott kirendeltségeket először a HEF OP 1. 2 intézkedés infrastruktúra fejlesztési komponensének munkatársai keresték fel. Felmérték a helyzetet, megismerték a kirendeltségek elképzeléseit, a jellemző munkaterületekről fotókat készítettek, amelyeket a tervezés és egyeztetés során használtak fel.

 

Kiskőrös, akadálymentes bejárat

 

Ez idő alatt a program bonyolítóját, tervezőjét, műszaki ellenőrét, majd a kivitelezőket közbeszerzési eljárás útján választottuk ki. Mikor ez megtörtént, akkor kezdődhetett meg a tervezői munkacsoportokkal az egyes kirendeltségek funkcionális elrendezésének átbeszélése, a tervezői elképzelések elemzése: a szakmai tapasztalatok, a tanulmányutak tapasztalatainak átadása és az „Ajánlások a munkaügyi kirendeltségek új információs terének kialakítására” kiadványban megfogalmazott elvárások lehetőségeinek megfelelő alkalmazása.

 

Miskolc, ügyféltér

 

Az építész tervezők az egyes kirendeltségek átalakításáról vázlattervet készítettek, amelyet a szakmai zsűri megvitatott és elemzett. Ezek után elkészültek az építész tervek, amelyeket a megyék vezető szakembereivel közösen tanulmányoztunk, és ahol szükséges volt, változtattunk. A véglegesített építész tervet a szakmai zsűri, a megye valamint az érintett kirendeltség értékelte. Az építész tervekkel egy időben elkészültek a belsőépítészeti tervek (bútorozási terv) erősáramú, gyengeáramú, gépészeti tervdokumentációk is. Ezeket követte a kiviteli tervdokumentáció elkészítése, amelyet engedélyeztettünk a helyi hatóságokkal.

 

A fenti tervezési folyamat után lehetett meghirdetni a közbeszerzést a kivitelezőre, és csak ezt követhette a kivitelezővel az organizációs átadás a soron lévő kirendeltségen. Ennek a bejárásnak az a lényege, hogy a tervező ismerteti a kiviteli tervdokumentációt, majd a kivitelező egyezteti a beruházás során előre látható problémákat a tervezővel, valamint a kirendeltséggel, és megnyitásra kerül az építési napló, amely az építés során az előrehaladás és a problémák rögzítésére szolgál.

 

Sellyei munkálatok

 

A kivitelezés során a műszaki ellenőr rendszeresen ellenőrzi a kivitelezést, tartja a kapcsolatot a kirendeltséggel, és jelentést ad a munkacsoport felé a felmerülő problémákról, az előrehaladásról. A kirendeltség építészeti elkészültét, készre jelentést követően elkezdődik a műszaki átadás, amikor minden résztvevő (Foglalkoztatási Hivatal, Megyei Munkaügyi Központ, bonyolító, tervező, műszaki ellenőr, kivitelező) képviselőjének jelenlétében végigjárva a kirendeltséget, jegyzőkönyvet vesznek fel az elkészült objektumról, a hiányosságokról, az esetleges minőségi kifogásokról és azok pótlásáról. Ezen időszak alatt természetesen a bútor közbeszerzésének kiírása, majd kiválasztása és a kirendeltségek bútorozása kezdődik meg. Ezt követően a bebútorozott, szalagfüggönnyel felszerelt kirendeltségek végellenőrzését tartják meg.

 

Szegedi pillérek

 

Valójában egy munka akkor fejeződik be, amikor már a papírmunkát is elvégeztük, tehát minden kirendeltségről külön terv- és jegyzőkönyv, illetve dokumentáció készül.

 Éva Gellért

Baranya megyei MK