Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
Napirenden a munkaügy
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
Napirenden a munkaügyNyomtatás

„ A támogatások zömét a kis- és középvállalatok felé kell irányítani,

mivel csak itt van reális lehetőség a foglalkoztatás növelésére. „

 

Munkaügyi Tanácsok országos konferenciája Balatonfüreden

 

A munkaügyi központok vezetői, a munkaügyi tanácsok mindhárom oldalának képviselői, a képző központok igazgatói, valamit a minisztérium és a Foglalkoztatási Hivatal vezetői a munkaügy aktuális kérdéseit, köztük a modernizáció témáit vették górcső alá. A november végi tanácskozáson csaknem 150-en vettek részt.

 

Az alábbiakban a legfontosabb megállapításokat foglaljuk össze.

 

Nemzeti Fejlesztési Terv II.

 

Elöljáróban meg kell említeni, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv I. a 2004. és 2006. közötti időszakra vonatkozik, és 1350 milliárd Ft támogatással számol. Most készül az NFT II., amely a 2007.-2013. közötti időszakot öleli fel, a felhasználható összes támogatás 15. 500 milliárd Ft. Ez még akkor is hatalmas összeg, ha a keret 1/3-át a magyar költségvetés állja. E forrásból táplálkozik a HEF OP is. A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1. 1-es programjának keretében például eddig 10 milliárd Ft felhasználásáról született döntés, ebből 8 milliárd Ft az előleg, és a számlák alapján ténylegesen ki is fizettek 2 milliárdot. A pályáztatás nehézkes volt, az értékelő jelentések botladozva készültek, sok gondot okozott és okoz a közbeszerzési törvény alkalmazása. Talán az év végén már elmondhatjuk, hogy a folyamatok felgyorsulnak, az SZJA módosításánál kedvezően fogadták egyes javaslatainkat (ilyen volt pl. az, hogy aki képzésben vesz részt, utazási költsége 2005. jan.1-től visszamenőleg költségként elszámolható). A kiképzett vagy átképzett emberek áthelyezése sokszor azon bukik meg, hogy az adott régióban nincs kereslet a munkaerő iránt.

 

 

Az agrár- és vidékfejlesztés 2007.-től teljesen külön fog szerepelni, ezen időszak célja az életminőség és társadalmi jólét fokozása. Fontos még, hogy a bérek – megalapozottan – növekedjenek, több legyen a munkahely és magasabb szakképzettséget igénylő munkahelyek létesüljenek. A munkahelyteremtés problémája a konferencián némiképp másként merült fel, mint eddig. Többen hangoztatták, hogy a gazdaságba kívülről nem szabad beavatkozni és egyébként rengeteg fejlesztési forrás található. A tőketulajdonosok keresik a befektetési lehetőségeket. Hazánkban a multinacionális vállalatok adják a nemzeti jövedelem nagyobb részét, de a létszámnak csak a 20 százalékát foglalkoztatják. Náluk a műszaki fejlesztés teremt új és modern munkahelyeket, ahol a termelékenységet preferálják a létszámfejlesztéssel szemben. Ezért a támogatások zömét a kis- és középvállalatok felé kell irányítani, mivel csak e körben van reális lehetőség a foglalkoztatás növelésére. A rendelkezésünkre álló alapokat az említett cégek segítésére kell használni, valamint a legkülönb aktív eszközökkel növelni kell a munkanélküliek alkalmazkodóképességét.

 

A munkahelyteremtésről

 

Az Európai Unió országaiban a nemzeti jövedelem növekedésének zömét a termelékenység adja, nálunk pedig a létszám. Japánban az elmúlt évtizedekben az évi 5 %-os gazdasági növekedés 1, 5 %-os létszámcsökkenés mellett valósult meg. Nemcsak az alkalmazkodóképességet kell fejleszteni, hanem a munkaerő-piaci aktivitást is. Ezzel függ össze, hogy rendkívül magas az inaktivitás hazánkban. Ennek több oka van, például szerepet játszik a nem kellő különbség a szociális és munkanélküli, valamint a foglalkoztatotti jövedelem között.

 

Szociális párbeszéd

 

Szóba került a konferencián az Alkotmánybíróság bennünket érintő egyik határozata. Ez arra kötelezi a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi minisztert, hogy 2006. tavaszára készítsen törvényt az érdekegyeztetésről és a szociális párbeszédről. Kiderült ugyanis, hogy a ma működő különböző érdekegyeztető fórumok - mindenekelőtt az Országos Érdekegyeztető Tanács - közhatalmi funkciót látnak el, megfelelő jogi szabályozás nélkül. Közhatalmi funkció alatt azt értjük, hogy az OÉT határozza meg évente a minimálbért és, hogy a MAT (Munkaerő-paci Alap Irányító Testület) állami eszközökről hoz döntéseket.

 

 

A munkaügyi tanácsok megfelelő jogszabályok alapján működnek, itt nincs szükség gyökeres változtatásokra. Fontos döntés a decentralizált munkaerő-piaci alapok felosztási arányainak meghatározása. Ez a munkaügyi tanácsok feladata. A munkát javítani lehetne azáltal, hogy az eddigieknél jobban hasznosítják a monitoring-elemzéseket, az egyes aktív eszközök hatékonyságát. Nehezítette ezen érdekegyeztető fórum működését a Regionális Szakképzési Bizottságok megalapítása, és a szakképzési források átcsoportosítása. Problémát jelentett, hogy a tanácson belül a munkáltatói oldal képviselői közül kerültek ki a kamarák megbízottai. A tanácsok képviselői szívesen veszik, ha nemcsak a helyi munkaügyi központtól, hanem az FH-tól, adott esetben az FMM-től is kapnak tájékoztató jellegű információs anyagokat.

 

Szakképzés

 

Napirenden van az Országos Képzési jegyzék átalakítása. Ez a dokumentum jelenleg 800 szakmát tartalmaz, ez egy éven belül 400-ra módosul. A szakmákat ma 8 karakter jellemzi, a jövőben pedig 16 karakter. Előtérbe kerülnek a modulok, illetve a különféle kompetenciák alkalmazása. A szakképzési rendszer nehezen idomul a munkaerőpiac igényeihez, még ma is vannak komplett szakközépiskolai osztályok, ahol szinte minden végzős álláskeresőként regisztráltatja magát.

 

A konferencián szó volt a struktúraváltás nehézségeiről. Az oktatók ma nyilván azt tanítják, amihez értenek. A rendelkezésre álló tankönyveket lehet használni. Ha elavult a kabinet- rendszer, akkor új kellene. Ahhoz azonban sok idő és sok pénz szükséges, hogy az oktatók szakismerete bővüljön, és korszerű tankönyvek, tanműhelyek legyenek. A konferencia hallgatói sokat várnak a TISZEK-től. Ezeknek lenne feladata a szakképzés koordinálása a munkaerő-piaci igényekkel. Eredményes működésükhöz sok mindennek kellene megváltozni. Lehangoló volt a szakképzés témakörével foglalkozó szekció véleménye a pályaválasztási tanácsadásról. Lehet, hogy nincs igazuk, de a munkaügyi tanácsok képviselői úgy vélekedtek: ez nem hatékony, véletlenszerű és a munkaerő-piaci szakértők által nehezen befolyásolható. Elismeréssel szóltak az évente 1 alkalommal rendezett pályaválasztási kiállításokról, de ezeket kevésnek tartották. E tekintetben nagy az önkormányzatok és az iskolák felelőssége. Volt, aki azt javasolta, hogy az iskolákban jelöljenek ki pályaválasztási felelőst, pedagógust. A kellő motivációk felkeltésére ugyanis az a néhány osztályfőnöki óra kevés.

 

A nyereség-érdekeltség alapján működő privát képzőcégek nem tartották helyén valónak a regionális képző központok finanszírozását. A résztvevők számára új információ volt a 2006. január 1-jén életbe lépő új finanszírozási rend, amely versenysemleges és előnyt biztosít a munkaerő-piacon hátrányos helyzetű rétegeknek. Felmerült még az a javaslat is a szekció ülésén, hogy meg kellene vizsgálni a különféle iskolák érdekeltségét. Azt a tényt, hogy egyesek szerint a nagyon gyenge iskolákról forgalomban vannak feketelisták. A diplomás-túlképzéssel kapcsolatban elhangzott, hogy az egyetemet és főiskolát végzetteknél a foglalkoztatási ráta 80 %-os, a középfokon végzetteknél 60%-os, az ennél is alacsonyabb végzettségűeknél mindössze 30 %-os. Miközben létezik diplomás túltermelés, a magas végzettség azonban segíti az elhelyezkedést.

 

Végezetül elmondható, hogy a meghívottak hálásak voltak az FMM-nek és az FH-nak a konferencia megszervezésért. Sok olyan új információt hallottak, amit munkájukban hasznosítani fognak. Az is igaz, hogy a résztvevők ismertettek több olyan ötletet és javaslatot, amelyeket a központ szervek képviselőinek érdemes volna megfontolni.

 

Dr. Rózsa József