Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
Munkaügyisek egymás között
2005. I. évf. 1. szám
Munkaügyisek egymás közöttNyomtatás

„Rajtunk áll, hogy bebizonyítsuk mindenkinek: lehetséges egyidejűleg megvalósítani a versenyképes és szociálisan érzékeny-gondoskodó ÁFSZ-t."

 

Lendületben a foglalkoztatáspolitika! - Tanácskozott az ÁFSZ kibővített vezérkara Székesfehérváron 

 

A munkaügyi központok igazgatói, igazgatóhelyettesei, a regionális képző központok, valamint a munkaügyi kirendeltségek vezetői és természetesen a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium, illetve a Foglalkoztatási Hivatal irányítói vettek részt a szeptember 1-jén tartott országos szakmai napon. Közel 300 szakember volt jelen. A tanácskozás középpontjában a „100 lépés” kormányzati program munkaügyi intézkedéseinek előkészítése és annak végrehajtása állt.

 

Feltűnt, hogy az ilyenkor szokásos protokolláris jellegű előadások és a nem kimondottan jóízű, előre felkért hozzászólások helyett csak egyetlen előadásra került sor. Ezt a vitaindítót Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter tartotta. Az előadás után négy szekcióban folytatódott a kimondottan szakmai jellegű konzultáció. A vitát moderátorok irányították, és legalább 40 kirendeltségi kolléga tehetett fel kérdéseket, igényelte az egyértelmű definíciókat és a végrehajtásban az azonos szemléletet. Talán megbocsátja az olvasó egy régi történet felidézését. A valamikori első Athéni Olimpián a távolugrás selejtezői folytak, és valamiért sehogy sem sikerült a Rodosz szigetéről származó sportoló kvalifikálása. Maga sem értette a dolgot, hiszen mint mondta, otthon a szigeten sokkal nagyobbakat ugrott. Mire a szervezők azt mondták „Hic Rhodos, hic salta! Itt van Rodosz, most ugorj!” A mi alkalmunk Székesfehérvárott volt, ahol a már megismert munkaügyi lépések végrehajtásával és értelmezésével kapcsolatos kérdéseket fel lehetett tenni.

 

A következőkben a tanácskozás legfontosabb kérdéseit és tanulságait foglalom össze.

 

Helyünk a munkaerőpiacon

 

Csizmár Gábor miniszter úr kifejtette, hogy az elsődleges munkaerőpiacon az ÁFSZ-nek nincs meghatározó szerepe. Ismert az a célkitűzés, hogy növelnünk kell részesedésünket a munkaerő-piaci forgalomban, az elsődleges piacon azonban ez a terv eddig csak részben valósult meg. A vállalati kapcsolattartás az egyéb munkák miatt háttérbe szorult, talán a mostani, újszerű prognóziskészítés nem rontja, hanem javítja kapcsolatainkat a cégekkel. Ez azért fontos, mert a munkanélküliség csökkentésének legfontosabb eszköze a munkahelyek létrehozása, illetve a megbízható kirendeltségi információ az üres álláshelyekről. A munkaerőpiac egyébként viszonylag kiegyensúlyozott, a munkanélküliségi ráta az elmúlt egy évben kis mértékben emelkedett, a foglalkoztatási ráta pedig stagnált. Számos feltétele van annak, hogy ez utóbbi is növekedjen: pl. szükséges, hogy több üres állást jelentsenek be a cégek a kirendeltségeken. Legfontosabb feladatunk a megfelelő munkaerő kiközvetítése, valamint a munkaerőpiacon zajló állandó változások menedzselése.

 

A modernizáció

 

Az ÁFSZ alapjait 1991-ben rakták le, a szervezet 2006-ban lesz 15 éves. Legfőbb érdeme, hogy pillanatnyi megingás nélkül folyamatosan kiszolgálta ügyfeleit. Még azon a bizonyos csúcson is, amikor dupla annyi munkanélküli volt, mint napjainkban. Az elmúlt 15 évben a feladatok és az irányítási rendszer apróságokban sokat változott, az egész struktúra azonban elavult, bürokratikus és kézi irányítású hatósággá öregedett. Ezért volt szükséges már évekkel ezelőtt hozzákezdeni a modernizációhoz, jelenleg 6 komponens 500 célfeladatán csaknem 400 munkatársunk dolgozik. A modernizáció eredményeinek meg kell mutatkozniuk a kirendeltség falain kívül is. Rajtunk áll, hogy bebizonyítsuk mindenkinek: lehetséges egyidejűleg megvalósítani a versenyképes és szociálisan érzékeny-gondoskodó ÁFSZ-t.

20 kirendeltséget már európai szinten rendeztek be, ugyanez vár idén további 60 kirendeltségre, majd a következő években valamennyire.

 

A szervezet továbbfejlesztésénél 3 eddig kissé elhanyagolt feladatot emelnék ki. Az első egyfajta tartalmi integráció a munkaügyi központok és képző központok között. Nem igaz az a rosszindulatú hiedelem, hogy a jövőben a munkaügyi központ az eltartó, a regionális képző központ pedig az eltartott szerepét fogja játszani. A második problémakör a szabályozott együttműködés és feladat-elhatárolás az önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, valamit a privát szektorral. Utóbbival szemben az ÁFSZ-en belül tapasztalok bizonyos fokú idegenkedést, pedig a közvetítő és átképző funkciókat néha sokkal hatékonyabban végzi a magán, mint az állami szektor. Ami harmadik feladatot illeti, itt az ügyfél-elégedettségről van szó. Partneri együttműködést szeretnénk kialakítani, hiszen a mi létünk legalább annyira függ az ügyféltől, mint az ő boldogulása tőlünk. Az elégedettségről sokat beszéltünk már. Arról kevesebbet, hogy ez fontosabb mérőszáma munkánknak, mint például a különféle ügyrendi előírások és eljárásrendi szabályok szó szerinti betartása.

 

15 munkaügyi lépés

 

Ezek a lépések, illetve intézkedések a szervezetben már ismertek, elkészültek. Tesztelés alatt állnak az eljárásrendek, remélhetőleg készülnek a gyakorlati megvalósítást szolgáló szoftverek is. A sok feladat közül a minisztérium vezetése 4 programra hívta fel a figyelmet.  Az elsőbe tartozik az úgynevezett elérhetőségi végpontok kiépítése. Szeretnénk közelebb kerülni az ügyfelekhez, átvitt értelmében szinte házhoz szállítani minden érdeklődő esetében álláskínálatunkat. A Dr. Tarcsi Gyula miniszteri biztos által irányított „gyorsító” csoport 350 új munkaerő-piaci végpontban, elektronikus elérhetőségben állapodott meg a munkaügyi központokkal és kirendeltségekkel.

A második feladatcsoport a munkanélküli segély illetve járadék felváltása az álláskeresési juttatással, illetve az álláskeresési segéllyel. Itt a legfontosabb azon megállapodások előkészítése, amelyek az ügyfelek és kirendeltség között születnek majd. Ezekben pontosan meg kell határozni az álláshoz jutás érdekében teendő lépéseket, mind az állampolgár mind a kirendeltség oldaláról. Előbb-utóbb választ kell adni arra a kérdésre is, hogy milyen következményekkel jár a megállapodás figyelmen kívül hagyása, elhanyagolása.

A harmadik csoportba sorolhatóak az új típusú közmunkák, amelyek közel 24 000 állampolgárnak nyújtanak legalább napi 6 órás elfoglaltságot azokban a téli hónapokban, amikor egyébként is nehezebb munkát találni.

A negyedik feladatcsoport a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának és támogatásnak újszerű szabályozása. Ismeretes, hogy idén november 1-jétől elkezdődik mind a megváltozott munkaképességűek, mind az őket foglalkoztató cégek és gazdasági társaságok akkreditálása az FH-ban.  Ezzel minisztérium azt szeretné elérni, hogy az állami támogatás valóban csak a rászorultak munkavállalását szolgálja, és ne adjon lehetőséget visszaélésekre, a nehéz helyzetben lévők kárán történő meggazdagodásra.

 

Az elkövetkező hónapok legfontosabb feladata a mi szakmánkban a munkahelyteremtés élénkítése, menedzselése. Remélhetjük, hogy a következő időszakban olyan új javaslatok  születnek majd,  amelyek érezhető módon növelik a foglalkoztatottak számát.

 

Dr. Rózsa József