Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
Közelebb az ügyfelekhez
2005. I. évf. 1. szám
Közelebb az ügyfelekhezNyomtatás

Rokonszenves intézményrendszer a cél 

 

 

„Csizmár Gábor miniszter úrtól az év elején kaptam megbízást arra, hogy miniszteri biztosként segítsem elő az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációját, egy, a munkavállalók és a munkaadók számára egyaránt rokonszenves és hatékony szervezet kiépítését. Megbízásom egyfajta kiegészítő tevékenység, hiszen tapasztalataim szerint mind a minisztériumban, mind az ÁFSZ-ben, s a munkaügyi kirendeltségeken kiváló és az ügy iránt elkötelezett munkatársak dolgoznak. Sokkal inkább arról van szó, hogy egy olyan „külső” ember, aki nem része évek óta a szervezetnek, az apparátusnak, vállalatvezetői gyakorlattal rendelkező közgazdászként talán képes olyan ötletekkel szolgálni, amelyek elősegíthetik a munkaügyi szolgálat hatékonyságának javítását.

dr. Tarcsi Gyula

miniszteri biztos

Olyan programokat kell kidolgozni melyek elősegítik:

 

  • a szolgáltatási színvonalának javítását,
  • a munkáltatókkal, önkormányzatokkal, civil szervezetekkel és a foglalkoztatás területén működő vállalkozásokkal a kapcsolattartás erősítését,
  • a saját erőforrások mozgósítását,  
  • és mindezen feladatok európai színvonalú megoldása érdekében az informatikai szolgáltatás fejlesztését.

 

Mind a minisztérium, mind az ÁFSZ, mind a megyei kirendeltségek vezetői és munkatársai szimpátiával, az ügy iránti elkötelezettséggel segítették eddigi tevékenységemet. Támogatásuk nélkül nem is lehetne eredményes az a programcsomag, divatos szóval projekt, amelyről most beszámolok.

 

Célunk többirányú. Ezek közül a legfontosabb, hogy mind a munkaadók, mind a munkavállalók szempontjából hatékonyabbá tegyük a foglalkoztatási szolgálat szervezetét. Tapasztalataim szerint ennek érdekében máris jelentős átalakulásnak lehetünk tanúi. A munkaügyi kirendeltségek egy része korszerűen felszerelt, megfelelő informatikai ellátottsággal bír, komfortos, s a munkatársak segítőkész szakemberként végzik munkájukat. Ez jelentős átalakulás, hiszen a korábbi tapasztalatok miatt az ügyfeleknek vannak fenntartásaik a „régi” kirendeltségekkel szemben, ahová „rengeteg papírt kellett bevinni”, ahol „temérdek igazolást kérnek”, és „méltatlan körülmények között órákig tartott a várakozás”.

 

A mi feladatunk az, hogy egy igazi szolgáltató szervezetet hozzunk létre. Olyat, amelyik közel kerül az ügyfelekhez. Ott van a bevásárló utcákban, a kistelepüléseken, a művelődési házakban, a könyvtárakban. Ezt szolgálta az ötven új végpont projektünk, mely minden várakozáson felüli sikert aratott. Arra gondoltunk, hogy forgalmas helyeken helyezünk ki olyan terminálokat, amelyeken munkaügyi, munkavállalási információkhoz lehet jutni. Kapcsolatba léptünk civil szervezetekkel, Teleházakkal, ahol az Internet segítségével lehet tájékozódni az elhelyezkedési lehetőségekről, de az ottani személyzet szóban is nyújt gyakorlati segítséget. Az ötven helyett már több mint háromszáz ilyen kezdeményezésről tudunk, köszönhetően elsősorban a megyei munkaügyi központok együttműködő, a kezdeményezést felkaroló vezetőinek és munkatársainak.

 

Magyarországon az Internet hozzáférés még nem általános, annál inkább elterjedt a mobiltelefon. Éppen ezért van nagy jelentősége annak, hogy a munkaügyi szolgáltatások, az álláshely-kínálatok hamarosan mobiltelefonon keresztül is elérhetőek lesznek.

 

Programunk nem kevésbé fontos célja, hogy javítsuk kapcsolatainkat a munkáltatókkal is. Ennek érdekében élnünk kell a korszerű informatikai lehetőségekkel. A cégek humánfeladatokkal foglalkozó munkatársai akár egy gombnyomással beléphessenek a szolgálat rendszerébe, tájékozódhassanak a munkaerő-kínálatról, annak minőségéről, és elolvashatóak a pályázók életrajzai.

 

De ez sem helyettesítheti a személyes kapcsolattartást. Be kell bizonyítanunk, hogy partnerei, segítői vagyunk a munkaadóknak. Tudatosítani szeretnénk, hogy az Állami Foglalkoztatási Szolgálat ma már széles körű munkaerő-kínálattal rendelkezik, s magas színvonalú szakképzéssel szívesen közreműködünk a vállalkozások stratégiai céljainak megvalósításában. Azt reméljük, hogy törekvéseink eredményeként növekszik a munkáltatók bizalma a szolgálat iránt. Az ÁFSZ ugyanis ma még csak az üres álláshelyeknek nagyjából az egyharmadáról tud. Ennek az aránynak rövid időn belül jelentősen javulnia kell.

 

Az ÁFSZ-nél folyó átalakítási, modernizációs munkát a minisztérium fel szeretné gyorsítani. A tárca a múlt év vége felé a szolgáltató jelleg erősítésének megfogalmazására adott megbízást egy kutatócsoportnak. Ennek nyomán egy újfajta működési rendszer körvonalazódott, aminek az a lényege, hogy a korábbi rideg, állami, hatósági szolgálat helyett egy, az ügyfelek számára vonzó hálózat jöjjön létre. Ügyfélbarát hivatal, amelytől az állampolgárok kaphatnak valamit. A részben már a mai, de a jövő munkaügyi kirendeltségeit az emberek azért keresik fel, mert gondjaikon-bajaikon segítenek.

 

Az ÁFSZ együtt kíván működni a piaci munkaközvetítőkkel és a fejvadász cégekkel is, most folyik a kapcsolatépítés velük. A szolgálat ugyanis nem mérheti kizárólag azon a teljesítményét, hogy hány álláskeresőt helyezett egymaga el. Az alapvető mérce az együttműködés közös eredménye lehet.”