Üdvözöljük
Modernizációs Programiroda
Phare projekt
HEFOP 1.2 intézkedés
Hírlevél
2008. IV. évf. 1. szám
2007. III. évf. 2. szám
2007. III. évf. 1. szám
2006. II. évf. 3. szám
2006. II. évf. 2. szám
2006. II. évf. 1. szám
2005. I. évf. 3. szám
2005. I. évf. 2. szám
2005. I. évf. 1. szám
Bemutatkozik a programiroda
A modernizáció közügyNyomtatás

 

 

 

 

 

 

„A modernizáció közügy”

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                

Papp Erika,

a Modernizációs Programiroda vezetője

 

Tisztelt Főosztályvezető Asszony! Ön 2004 őszén érkezett a Foglalkoztatási Hivatalhoz, azóta vezeti a főosztályt. Néhány szóban elmondaná, hogy korábban mivel foglalkozott, hol dolgozott?

 

Több éve foglalkozom munkaügyi, szociális vagy oktatási ügyekkel kapcsolatos nemzetközi fejlesztések megvalósításával, így pl. dolgoztam a szociális és egészségügyi területen megvalósuló Phare-projektekben, illetve a felsőoktatás fejlesztését szolgáló világbanki projektnél. Részt vettem az első olyan PHARE-programban, amely a szociális ellátás területi koordinációját támogatta, és vezetője voltam egy nemrégiben lezárult PHARE-programnak, amely a nők munkaerő-piaci re-integrációját segítette. 2003-tól pedig a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium PHARE önálló osztályát vezettem, így a Foglalkoztatási Hivatal és az ott folyó tevékenységek, a modernizációs PHARE-program már korábban is ismertek voltak számomra.

 

A szolgálatnál dolgozó kollégáink nagy része bizonyára nem ismeri még a Modernizációs Programiroda tevékenységét, hiszen az csak néhány hónapja alakult. Mi az iroda szerepe az intézkedés végrehajtásában?

 

Az iroda közvetlenül az FH főigazgatója alá rendelt, önálló főosztályként működő egység. Feladata a hatékony és szabályszerű végrehajtás támogatása. A HEFOP 1.2 intézkedés végrehajtása jelentős adminisztrációt és munkaszervezetet kíván, így biztosítani kell a vezetés folytonosságát a végrehajtás teljes időtartama alatt. Ezért tartottuk célszerűnek a projektirányítás (Modernizációs Programiroda) és a szakmai irányítás különválasztását (komponensvezetők). Az iroda munkatársai határozott időre kinevezett köztisztviselők, bérkeretüket a program költségvetése biztosítja. Az iroda felelőssége az Irányító Hatósággal való kapcsolattartás, a negyedéves beszámolók elkészítése, a monitoring látogatások megszervezése, a pénzügyi és szakmai folyamatok felügyelete, valamint a közbeszerzési eljárások lebonyolításában való közreműködés.

 

A megvalósítás során biztosan sok részfeladatot kell ellátniuk, kiemelne ezek közül néhányat?

 

Feladataink valóban összetettek, hiszen az intézkedés költségvetése többszöröse annak a fejlesztési forrásnak, amelyből az FH korábban éves szinten gazdálkodott. Ráadásul egyszerre több, egymáshoz kapcsolódó szakterületet is fejlesztünk, így az informatikától a belső eljárásrendekig, és onnét a kirendeltségi információs terek átalakításáig. Én mégis két meghatározó dimenziót emelnék ki. Az egyik a koordinációval, a másik pedig a „felügyelettel”, a belső monitoringgal kapcsolatos. Az iroda összehangolja az egyes komponensek szakmai tevékenységeit. A Modernizációs Iroda feladata, hogy az egymásra épülő szaktevékenységek megfelelően illeszkedjenek egymáshoz, s azok eredményei kölcsönösen kiegészítsék egymást. A felügyelet, vagyis a belső monitoring tekintetében pedig ellenőrizzük, illetve folyamatosan vizsgáljuk a pénzügyi tervek végrehajtását, az egyes munkafolyamatok előrehaladását. Mindezt természetesen nem öncélból tesszük, célunk a végrehajtás támogatása és amennyiben szükséges, korrekciós lépések kidolgozása.

 

Az intézkedés keretében több mint 60 projekt van, Ön szerint, melyek a legfontosabbak?

 

Igen, meglehetősen sok részprojektből áll össze az intézkedés, de talán két dolgot emelnék ki. Az első talán banális tűnik, de csak akkor lesz sikeres a modernizáció, ha azt a munkatársaink is sikeresnek érzik - a modernizáció közügy. Akkor leszünk sikeresek, ha a folyamatokba minél szélesebb körben bevonjuk kollégáinkat is, hogy ők is megfogalmazzák maguknak, mit jelent egy-egy részterület fejlesztése. A siker pedig talán azzal mérhető majd, hogy jelentősen csökkennek az adminisztrációs terhek. Ezért kiemelt jelentőséget tulajdonítok az 1.1.4.2-es (Hatósági és ellátási tevékenység adminisztrációjának korszerűsítése) és az 1.1.2.8-as (Közvetítői információs rendszer folyamatleírása) projektek eredményeinek. Ám ugyanolyan fontosnak tartom a szolgáltatások fejlesztéséhez kapcsolódó és azokat kiszolgáló infrastruktúrafejlesztési projekteket is, amelyek szintén hozzájárulnak a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez és a kollégák munkájának hatékonyabbá tételéhez.